1 2 3 16 17 18 19 20 21
فرش-مدرن-و-کلاسیک ۲

انواع الیاف فرش

الیاف اکرولیک

ویژگی های الیاف اکریلیک

  • ضد حساسیت
  • قابلیت شستشو
  • رنگ پذیری خوب
  • قیمت مناسب نسبت به دیگر الیاف
  • مقاوم در برابر بید، روغن، چربی، مواد شیمیایی و تابش مستقیم نور خورشید

کاربرد الیاف اکریلیک

حفظ گرما از خصوصیات خوب این الیاف است که کاربردهای زمستانی به آن داده است.

الیاف اكریلیك از مهم ترین و پرمصرف ترین الیاف مصنوعي به شمار مي رود. الیاف اكریلیك از نظر خواص و موارد استفاده با وزن مخصوص كم، جایگزین پشم است. و در تهیه فرش ماشیني، پتو، لباسهاي زمستاني، كشباف هاي ضخیم، به مصرف مي رسد.

ویژگی فرش ماشینی اکریلیک

فرش ماشینی اکریلیک فرشی است که نسبت به سایر فرش ها دارای طول عمر بالاتری بوده و دوام بسیار بالایی دارد. از نظر کوتاه شدن و یا به اصطلاح آبرفت، در اثر استفاده با توجه به مدت زمان مصرف فرش، بسیار ناچیز است.

فرش های اکریلیک هنگام شست و شو و قرار گرفتن در برابر نور خورشید، تغییر رنگ و کیفیت نخواهند داشت. در صورتی که در فرش های بی کیفیت مثل بی سی اف، تخته شدن نخ خاب فرش، سفت شدن و رنگ پریدگی را شاهد می باشیم.

از لحاظ گرما، فرش های اکریلیک مقاومت بالایی در برابر گرمای مستقیم را دارند و به مدت ۵ دقیقه می تواند گرمای یک اتوی داغ را بدون سوختگی تحمل کنند. همانطور که می دانید در صورت اتفاق افتادن این عامل بر روی فرشی غیر اکرولیک شاهد فرورفتن اتو در فرش، سوراخ شدگی و آتش گرفتن فرش خواهیم بود.

فرش ماشینی اکریلیک به مرور زمان دچار سایش و خوردگی نمی شود در صورتی که فرش های بی سی اف  BCF به مرور زمان دچار این اشکال می شوند. از لحاظ زیبایی فرش های اکریلیک قابل مقایسه با سایر فرش ها نیستند و البته نسبت به سایر فرش ها مشکلاتی نیز دارد که پرزدادن نخ خاب آن، از جمله ی این مشکل ها به حساب می آید. البته برای رفع این مشکل از فناوری هیت ست استفاده میشود. در ادامه در مورد این فناوری توضیحاتی داده می شود.

امروز نخ اکریلیک هیت ست شده سرآمد الیافی است که در بافت فرش ماشینی به کار گرفته می شود.

هیت ست نخ به چه معناست؟

هیت ست کردن فرایندی است که پیش از بافت فرش ماشینی، روی الیاف مصنوعی صورت می گیرد. در این فرایند که شامل مجموعه ای از مراحل است، بافت نخ ها پس از ریسیده شدن به وسیله حرارت و بخار دچار تغییراتی می شوند که در نهایت به تثبیت و افزایش کیفیت آنها می انجامد. ضمن اینکه نخ های معیوب و فاقد کیفیت لازم در این مرحله حذف می شوند. پس هیت ست کردن نخ ها، موجب بافت فرش هایی می شود که دارای کیفیت، استحکام، دوام و ثبات رنگ بالاتری خواهند بود. به این ترتیب اصطلاحاتی مانند فرش هیت ست اشتباه است چرا که هیت ست کردن روی نخ ریسیده شده انجام می شود.

در فرایند هیت ست کردن از ماشین آلات و دستگاه های مجهزی استفاده می شود که بدون آسیب رساندن به نخ، کیفیت آن را ارتقاء می دهند. بخشی از هیت ستینگ شامل دادن بخار آب به نخ است، این مرحله ضروری سبب ایجاد مقاومت در نخ، کاهش پرزدهی آن، افزایش قابلیت رنگ پذیری و نیز یکدستی و نرمی نخ می گردد. هیت ست کردن را می توان روی انواع الیاف آکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن، پشم و مخلوط به کار برد. در این بین نخ آکریلیک هیت ست بالاترین کیفیت را به خود اختصاص داده است.

مزیت های فرش ماشینی دارای الیاف هیت ست شده

افزایش کیفیت نخ که به دنبال فرایند هیت ست رخ می دهد، موجب تولید و بافت فرش هایی می شود که به نسبت سایر فرش ها از ویژگی ها و خصوصیات ممتازتری برخوردار هستند که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می کنیم. نخ های هیت ست شده نه تنها از نظر کیفیت تغییر می کنند، بلکه زیبایی آنها نیز دچار دگرگونی می شود، به نوعی که فرش های بافت شده با این نخ ها، درخشندگی و چشم نوازی بیشتری دارند.

هیت ست کردن موجب ارتقای رنگ پذیری نخ می شود، در نتیجه فرش های بافته شده، ثبات رنگ بیشتری داشته و کاهش رنگ آنها بر اثر شستشو بسیار کم و حداقلی خواهد بود.

افزایش مقاومت نخ هیت ست باعث می شود تا فرش بافته شده از آن در برابر حرارت، نور خورشید و رطوبت مقاوم باشد. طبیعتا این فرش ها از استحکام و ماندگاری بالاتری برخوردارند چرا که نخ های هیت ست دارای ثبات و دوام بیشتری می باشند. همچنین به علت قوی تر شدن ساختار نخ، احتمال بروز پارگی، سوراخ شدگی یا موارد مشابه در فرش کاهش می یابد. مقاومت این فرش ها در برابر آلودگی هایی نظیر گرد و غبار نیز بیشتر است، به ویژه اگر فرش دارای تراکم و شانه بالایی باشد، کمترین میزان گرد و غبار به درون آن نفوذ می کند که این خود موجب افزایش بهداشت می شود.

به علت کاهش پرزدهی در نخ هیت ست شده، فرش های حاصل از آن نیز پرزدهی پایینی دارند که این امر نه تنها موجب افزایش زیبایی فرش بلکه مانعی در برابر ایجاد حساسیت های آلرژیک و بیماری های تنفسی خواهد بود. پاخور این فرش ها نرم تر از دیگر نمونه هاست، ضمن اینکه در برابر رفت و آمد زیاد مقاومت بیشتری داشته و ساییدگی کمتری برای فرش رخ می دهد.

در پی ایجاد تغییرات در ساختار نخ، نخ حجیم تر و به اصطلاح پفکی می گردد، در نتیجه فرش های بافته شده از نخ هیت ست، در مقایسه با فرش های مشابه از نظر تراکم و شانه، حجیم تر و تو پُر تر به نظر می رسند.

نقش و نگار و طرح فرش در فرش های ماشینی بافته شده با نخ هیت ست، وضوح بیشتری داشته و چشم نوازی بیشتری به دنبال دارد.

تشخیص فرش اکریلیک از فرش های غیر اکریلیک

فرش های موجود در بازار به طور کلی فرش های اکریلیک، اکریلیک هیت ست، پلی استر و بی سی اف و پلی پروپلین میباشند. شبیه ترین فرش به فرش های دستباف فرش اکریلیک است. برای افراد غیر کارشناس تشخیص فرش اکریلیک از پلی استر و سایر فرش های موجود در بازار سخت میباشد ما در زیر به برخی از تفاوت های این فرش ها اشاره می کنیم.

۱- فرش ماشینی اکریلیک نسبت به فرش ماشینی پلی استر نرم تر بوده، لطافت بیشتری دارد و روشن تر از آن می باشد.

۲- وقتی روی فرش ماشینی اکریلیک دست می کشید و آن را لمس می کنید، نخ خاب فرش به صورت دانه دانه از زیر دست شما رد می شود بدون آنکه به هم چسبیده و سفت باشند و از هم جدا نشوند. به اصطلاح در هم کلاف نمی شوند.

۳- فرش اکریلیک اصلا بوی مواد پلاستیکی و نفتی نمی دهد.

۴- در صورت دست کشیدن روی فرش اکریلیک، دست روی آن سر می خورد و به فرش نمی چسبد یعنی فرش حالت چسبندگی ندارد.

۵- در صورت استفاده مداوم از فرش ماشینی اکریلیک، خاصیت برگشت پذیری داشته و در اثر پاخوردگی مقاومت بالایی دارد.

۶- در برابر حرارت غیر مستقیم مانند اتوی داغ، قابلمه و… بسیار مقاوم می باشد.

۷- همانطور که گفته شد نسبت به سایر فرش ها رنگ های شاد، زنده و شفاف دارند، و به طور کلی نخ اکریلیک رنگ پذیری بالایی دارد.

الیاف ورژن

نخ ویرجین یا ورژن چیست؟

نخ ویرجین یا ورژن نوعی از نخ است که از الیاف مصنوعی تهیه شده و در کنار نخ آکریلیک، بی‌سی‌اف و پرپیلن، از جمله الیاف کاربردی در تولید فرش در سراسر دنیاست. همانطور که اشاره کردیم، این نوع نخ، با گران شدن هزینه‌های تولید بافت فرش مورد توجه قرار گرفت و به صنعت فرش‌بافی وارد شد.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که جنس نخ ورژن از نخ‌های بازیافتی و به اصطلاح ریسایکل است. در صورتی که اینطور نیست. جنس این نخ گرانول نو و استفاده نشده است و از دسته اول پتروشیمی تولید می‌شود.

خوب است بدانید که نوع نخ، یکی از معیارهای بسیار مهم در کیفیت، زیبایی و دوام فرش است. همچنین یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت فرش‌ها به شمار می‌رود که هم برای تولیدکنندگان و هم خریداران اهمیت دارد.

ویژگی‌های مهم نخ ورژن را بشناسیم

هر نوع نخ با ویژگی‌های خاصی شناخته و تعریف می‌شود که خاص همان نوع است. این ویژگی نخ‌ها است که باعث می‌شود استقبال و عدم استقبال از آن‌ها صورت بگیرد و یا به عنوان امضای خاص یک نخ شناخته شود. در ادامه قصد داریم که با ویژگی‌های نخ مصنوعی ورژن آشنا شویم:

دوام و مرغوبیت

نخ ویرجین یا ورژن دوام بیشتری نسبت به دیگر نخ‌ها دارد. از این رو در صنعت بافت و تولید فرش، به آن توجه شده و از آن برای بافت فرش‌های ماشینی استفاده می‌شود. از آنجایی که فرش، خصوصا برای ایرانیان، یک وسیله کاربردی مهم در منزل و یا حتی محل کار و … شناخته می‌شود، دوام و کیفیت آن بسیار مهم است.

لطافت

حتی اگر شما تخصص خاصی در شناخت فرش‌ها نداشته باشید، در مقایسه فرش بافته شده از الیاف پلی‌استر و ورژن، تفاوت آن‌ها را به خوبی تشخیص می‌دهید. چرا که فرش‌های تولید شده از نخ ویرجین، لطافت بسیار بیشتری نسبت به دیگر الیاف مصنوعی دارند. باید بدانید که این نوع فرش، در اصطلاح، با پا خوردن نرمی و لطافتش را از دست نمی‌دهد.

ثبات رنگ

رنگ‌ها و ثبات و پایداری آن‌ها، در تولید و استفاده از فرش‌ها نقش اساسی دارند. زمانی که شما اقدام به خرید فرش می‌کنید، مهم است فرشی را انتخاب کنید که رنگ‌های چشم‌نواز و زیبایی دارد و در اصطلاح، جلب توجه می‌کند. باید بدانید که فرش‌های بافته شده از نخ‌ مصنوعی ورژن یکنواختی بیشتری در بافت خود دارند. این یکنواختی به ثبات رنگ‌ها و زیبایی آن‌ها کمک می‌کند. بنابراین می‌بینیم که رنگ‌ها در فرش بافته شده از این نخ، طبیعی‌تر و به اصطلاح زنده‌تر است.

مزایای استفاده از نخ ویرجین در بافت فرش

استفاده از نخ‌های ورژن در صنعت فرش، مزایایی دارد که بویژه برای بافندگان و تولیدکنندگان فرش ماشینی مهم است.

  • از آن‌جایی که نخ ویرجین، قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به دیگر نخ‌ها دارد، قیمت نهایی فرش بافته شده از آن نیز کمتر است. در واقع می‌توان گفت که اگر به دنبال یک فرش ارزان‌قیمت و در عین حال بادوام می‌گردید، فرش‌های بافته شده از این نوع نخ بسیار مناسب هستند.
  • این نوع نخ، پرزدهی بسیار کمی دارد و به جهت جلوگیری از حساسیت‌های آلرژیک بسیار پرطرفدار است.
  • یکنواختی بافت با نخ‌های مصنوعی ورژن زیبایی آن را چند برابر می‌کند و جلوه خاصی به فرش می‌بخشد.
  • این نوع نخ از صنایع پتروشیمی ایرانی تهیه می‌شود و مرغوبیت خوبی دارد.
الیاف BCF

الیاف BCF

الیاف مصنوعی به گروهی از الیاف نساجی گفته می‌شود که توسط روش‌های خاص تولیدی و بصورت مصنوعی تولید می‌شوند و بطور معمول در طبیعت وجود ندارند ولی ممکن است ریشه طبیعی داشته یاشند.

مشخصات الیاف BCF

  • نخ های پلی پروپیلن تکسچره شده  با عنوان نخهای BCFشناخته می شوند.
  • نخهای BCF جزء گروه  گروه نخهای حجیم می باشند که دارای حجم زیاد هستند.
  • از خاصیت فنریت برخوردار نمی باشند.
  • بدون پرزدهی هستند زیرا الیاف استفاده شده پیوسته هستند و خارج شدن آن از میان تار و پود فرش به آسانی ممکن نیست.
  • چنانچه نخ‌های BCF هیت‌ست شوند، نرمی و پایداری آن نیز افزایش می‌یابد.

 

الیاف BCF در طول‌های نامحدود در یکدیگر تنیده می‌شوند و نخ نهایی در تولید فرش ماشینی را ایجاد می‌کنند. بسته به مواد خام استفاده شده در تولید نخ، ممکن است یکی یا دو حالت از الیاف برای تولید نخ موجود باشند.

استفاده از الیاف BCF در تولید فرش ماشینی رو به افزایش است.